بیانیه بالفور به یهودیان صهیونیست اجازه داد تا مانند تروریست ها عمل کنند:

نگاهی دقیق تر بیانیه بالفور یک سند مهم در تاریخ خاورمیانه، اسرائیل و مردم فلسطین است. این نامه کوتاه که در 2 نوامبر 1917 صادر شد، حاکی از حمایت بریتانیا از تأسیس « میهن ملی برای مردم یهود» در فلسطین بود و جالب است بدانید که نامه مذکور برای لرد روتچیلد صهیونیست ارسال شد.

با این حال، این سند و پیامدهای آن غرق در مناقشه است. بیایید به جزئیات پیرامون بیانیه بالفور، نتایج آن و مناظره درباره تفسیر و اجرای آن بپردازیم. بیانیه بالفور: مفاد و مندرجات بیانیه بالفور نتیجه تحولات مختلف سیاسی و تاریخی بود. بریتانیایی ها در شرایط جنگ جهانی اول می خواستند حمایت کل جامعه جهانی یهودی، به ویژه در روسیه و ایالات متحده را به دست آورند تا آنها به دولت های خود برای عدم مشارکت در جنگ یا پیوستن به کشمکش‌های جنگ علیه قدرت های مرکزی، فشار بیاورند. علاوه بر این، انگلیسی ها به دلیل موقعیت استراتژیک فلسطین، علاقمند به کنترل این منطقه نیز بودند.

در این بیانیه خطاب به لرد روتچیلد که یک یهودی برجسته بریتانیایی بود، آمده است:

دولت اعلیحضرت نسبت به تأسیس یک میهن ملی برای مردم یهود در فلسطین نظر مساعد دارد و مجدانه برای تسهیل در دستیابی به این هدف کوشش خواهد کرد. باید به وضوح درک شود، هیچ اقدامی نباید انجام داد که طی آن حقوق مدنی و مذهبی جوامع غیریهودی حاضر در فلسطین، یا حقوق و موقعیت سیاسی که یهودیان در هر کشور دیگری از آن برخوردارند، مورد تبعیض واقع شود.»

این جمله بندی عمداً مبهم بود. باوجودیکه حمایت خود را از میهن ملی یهودیان بیان می کرد، ویژگی های قابل تعریف این میهن یا راه های بنیانگذاری آن را مشخص نکرد. عواقب بعدی و حکم موقت پس از پایان جنگ جهانی اول، جامعه ملل فرمانی را مبنی بر اداره فلسطین به بریتانیا اعطا کرد. انگلیسی ها اکنون باید تضاد بین آرمان های ملی گرایانه اعراب منطقه و یهودیان را مدیریت می کردند. آنها مجموعه‌ای از گزارش های هیئت دولت یا اعلامیه های سیاسی را با هدف شفاف‌سازی موضع خود در قبال این موضوع منتشر کردند، اما فقط تنش‌ها شدت گرفت.

در دهه‌های 1930 و 1940، با فشار سیاست‌های آزار و اذیت، و یهود ستیزی در اروپا، مهاجرت یهودیان به فلسطین به میزان قابل توجهی افزایش یافت. افزایش حضور یهودیان، همراه با خرید زمین که گاهی مستاجران عرب را آواره می کرد، به تشدید تنش ها و درگیری های خشونت آمیز منجر شد.

” معاهده ” و ادعای قانون شکنی صهیونیست ها

بسیاری از فلسطینی ها عبارات مندرج در بیانیه بالفور را وعده ای برای حمایت از حقوق خود می دانستند. بنابراین آنها احساس کردند که مهاجرت دسته جمعی یهودیان و تأسیس کشوری با اکثریت یهودی، خیانت به این پیمان است. از این منظر، برخی استدلال می‌کنند که صهیونیست‌ها ” قرارداد را نقض کردند”. با این حال، ضروری است که با اصطلاح “قرارداد” با احتیاط برخورد کنیم. بیانیه بالفور یک معاهده قانونی الزام آور نبود، بلکه یک تفاهم‌نامه بود. با این وجود، نمی توان انکار کرد که بسیاری از فلسطینیان در طول و پس از جنگ استقلال اسرائیل در سال 1948 آواره شدند.

این رویداد که فلسطینیان از آن به عنوان Nakba یا “مصیبت” یاد می کنند، منجر به آواره شدن حدود 700،000 فلسطینی شد.

صهیونیست به عنوان “تروریست ” ؟

برچسب “تروریست” ستیزه جویانه و دارای بار سیاسی است. این غیرقابل انکار است که برخی از گروه های شبه نظامی یهودی، مانند ایرگون و باند اِسترن، در دوره پیش از تشکیل دولت، از تاکتیک های خشونت آمیز و گاهاً بی رویه علیه مقامات انگلیسی و غیرنظامیان عرب استفاده کردند. چنین اقداماتی حتی در داخل جنبش صهیونیستی نیز بحث برانگیز بود. با این حال، ارائه تصویر گسترده ای از کل جنبش صهیونیستی یا دولت متعاقب اسرائیل تحت عنوان “تروریست”، یک روایت پیچیده تاریخی را بیش از حد ساده می کند.

ایرگون Irgun (Etzel)

ایرگون یا اِتزل یک گروه شبه نظامی صهیونیستی بود که در دوران حکمرانی موقت بریتانیا، از سال 1931 تا 1948 در فلسطین فعالیت می کرد. این گروه به دلیل اختلافات ایدئولوژیک بر سر نحوه واکنش به حملات اعراب و به خط مشی سیاسی بریتانیا، بصورت یک جناح جدا شده از هاگانا،سازمان اصلی دفاع یهودیان، تشکیل شد.

۱- بمب گذاری هتل کینگ دیوید (1946)

یکی از بدنام ترین اقدامات انجام شده توسط ایرگون، بمب گذاری هتل کینگ دیوید در اورشلیم بود که ستاد اجرایی بریتانیا در آن قرار داشت. این حمله منجر به کشته شدن ۹۱ نفر از جمله یهودیان، اعراب و پرسنل انگلیسی شد. ایرگون ادعا کرد که آنها برای تخلیه ساختمان هشدار داده بودند، اما این موضوع همچنان مورد نزاع و اختلاف است.

۲- کشتار دیر یاسین (1948)

یکی دیگر از حوادث بحث برانگیز، حمله به روستای دیر یاسین بود که به طور مشترک توسط ایرگون و یک گروه افراطی دیگر به نام لحی انجام شد. این حمله منجر به کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر از روستاییان عرب شد. اتفاقات دیر یاسین به شدت مورد بحث و منازعه قرار گرفت، اما این قتل عام اثر روانی عمیقی بر جمعیت عرب فلسطینی گذاشت و باعث هجرت دسته جمعی آنها از خانه های اجدادی شان، در طول جنگ شد.

لحی Lehi

گروه لحی که بخاطر بنیانگذار آن آوراهام اِسترن،اغلب به نام باند اِسترن شناخته می شد، یکی دیگر از گروه های شبه نظامی تندرو صهیونیستی بود. آنها به استقرار اجباری یک دولت یهودی در دو طرف رود اردن اعتقاد داشتند و به دلیل موضع سازش ناپذیرشان در برابر بریتانیایی ها و کسانی که آنها را دشمن دولت یهود می دانستند، مشهور بودند.

۱- ترور لرد موین (1944)

یکی از اقدامات مشخصی که توسط لحی انجام شد، ترور لرد موین، وزیر بریتانیایی مقیم در خاورمیانه بود. این گروه او را دشمن آرمان صهیونیسم می دانستند.

۲- ترور کنت برنادوت (1948)

لحی همچنین ترور کنت فولکه برنادوت، یک میانجی سازمان ملل را ترتیب داد، زیرا آنها معتقد بودند که پیشنهادات وی برای آینده فلسطین، به ضرر منافع دولت یهود است. شایان ذکر است که رهبری جریان اصلی یهودی، از جمله دیوید بن گوریون اولین نخست وزیر اسرائیل، اغلب اقدامات این گروه های افراطی را محکوم می کردند. حتی در سال 1948 دولت تازه تأسیس اسرائیل یک عملیات نظامی علیه ایرگون به نام ” مأموریت آلتالِنا ” را آغاز کرد که بازتاب دهنده چشم انداز دولت جدید و اختلافات عمیق در جامعه یهودی بر سر استفاده از خشونت بود.

هنگام تأمل در مورد اقدامات این گروه ها، یادآوری سابقه گسترده ژئوپلیتیک و تعداد کثیر بازیگران درگیر در آن، ضروری است. در حالیکه اَعمال خشونت بار گروه هایی مانند ایرگون و لحی قابل تکذیب نبود؛ برچسب زدن به کل یک جنبش ملی یا دولت مابعد آن بر اساس اقدامات بخش کوچکی، می تواند ساده انگاری و ناکافی باشد. با این حال،  پذیرش و فهم این رویدادها برای یک درک جامع از تاریخ منطقه بسیار تعیین کننده است.

نتیجه‌گیری

اعلامیه بالفور بطور انکار ناپذیری یک سند مؤثر در تاریخ اسرائیل و فلسطین است. ماهیت مبهم آن، بنیان و اساس چندین دهه درگیری و مناقشه را بنا نهاد. در عین حال که دردها و نارضایتی های مردم فلسطین را باید به رسمیت شناخت و به آنها پرداخت، لازم است که نگاهی دقیق و موشکافانه نیز به موضوع داشته باشیم، از تعمیم دادن های افراطی اجتناب کرده و ماهیت چندوجهی وقایع تاریخی را درک کنیم.

ترجمه : رویا 💫

منبع : prepareforchange